Sosiaalinen media ja sen hyödyntäminen nykyaikana on erittäin tärkeä osa yrityksen markkinointia ja imagon luomista. Usein voi jopa olla, että kuluttaja muodostaa mielikuvansa yrityksestä pelkästään some-imagon perusteella. Yritykselle ei myöskään riitä, että sivut vain ovat olemassa, vaan niitä on jatkuvasti ylläpidettävä ja seurattava. Usein myös asiakkaat antavat palautetta ja kommentoivat yrityksen toimintaa tai myymiä tuotteita sosiaalisessa mediassa, jolloin on tärkeää, että palautteeseen, sekä positiiviseen, että negatiiviseen osataan reagoida oikealla tavalla. Tämä on avannut mukavan markkinaraon erilaisille konsultointiyrityksille, jotka avustavat yrityksiä some-imagon luomisessa.


Sosiaalinen media on helppo keino lisätä näkyvyyttään tietynlaisessa ryhmässä, mutta se ei siltikään tavoita kaikkia. On yhä olemassa (ja tulee olemaan) joukko ihmisiä, jotka eivät käytä syystä tai toisesta sosiaalista mediaa. Tämän ryhmän tavoittaminen sosiaalisen median kautta tapahtuvat mainonnan kautta ei onnistu, vaan on keksittävä muita keinoja, kuten nettisivut tai radio- tai tv-mainonta.


Sosiaalinen media on kelppo keino kerätä myös negatiivista julkisuutta. Koivumaa käykin läpi aihetta hieman omakohtaisesti kolumnissaan. Muutama julkisuuden henkilö onkin tullut tunnetuksi tökeröistä ja loukkaavista Facebook- sekä Twitter-päivityksistään. Myös sillä, miten yritykset käsittelevät negatiivisen palautteen, on hyvin tärkeää. Asiakkaiden haukkuminen ja kuittailu eivät auta asiaa, vaan asiat on osattava hoitaa kohteliaasti ja sovinnollisesti myös tietokoneen välityksellä, mikä voi tuottaa ongelmia osalle.


Itse henkilökohtaisesti en ole koskaan päivittänyt tai ylläpitänyt julkisen yhteisön tai yrityksen some-käyttäjätiliä, mutta olen seurannut muutamia hyvinkin tarkkaan. Olen huomannut, että hyvä some-profiili on aktiivinen ja sen kirjoitusasu on siisti ja päivitykset mielenkiintoisia ja saattavat sisältää sillointällöin mielenkiintoisia tarjouksia. Esimerkiksi kuvien lisääminen erilaisista tapahtumista joihin yritys on osallistunut, on erittäin hyvä. Näin yritys muistuttaa olemassaolostaan ja pysyy asiakkaiden mielessä.